Vad kan kristen tro göra med människors tänkande? Del 1: Mirakeltjejen och barnaga

De senaste dagarna har det känts som att oerhört korkade saker har kommit från kristna människors munnar (eller bloggande fingrar) och jag känner ett avreageringsbehov. Genom att läsa detta och kommande inlägg i serien så accepterar du att jag är upprörd och har rätt att säga vad jag tycker. Capisce?

Först och främst, en stor fet disclaimer: Jag vet att inte alla kristna människor beter sig eller tänker så som jag snart kommer att beskriva. Många av mina bästa vänner tror på den kristna guden. Detta inlägg är till för att illustrera vad kristen tro kan göra med mänskligt tänkande, inte vad den men 100% säkerhet gör med alla.

Så, till den första saken som gjorde mig upprörd idag:

Bloggerskan Mirakeltjejens inlägg ”Fysiska slags inverkan på människan – Enligt Bibeln” där hon, med stöd av i runda slängar 15 bibelcitat, försvarar att slå barn i uppfostrande syfte, berättar att detta ska ske med piskrapp/spö eller pinne/käpp och att Herren tar över detta ansvar när vi blir vuxna . D.v.s. det som kallas för barnaga och, vilket hon själv påpekar, är förbjudet i svensk lag sedan 1979. Mirakeltjejens inlägg inleds med följande stycke:

Helvetet, den brinnande eldsjön är den slutgiltiga destination för människor som inte följer och lyder Gud.
Det är en plats för fallna änglar, denna världs härskare satan!
Otroligt nog finns det människor som väljer frivilligt att följa ondskan och följer därmed efter
de onda andemakterna till det eviga straffet, den eviga plågan och tortyren.

Efter två stycken om att det finns onda och goda krafter på Jorden som sliter i oss människor, respektive att det enda sättet att slippa helvetet är via Jesus eftersom vi alla är syndare i grund och botten, så kommer det här stycket:

Det finns många former av fysisk misshandel här på jorden,
de som gör det för att själva vinna något utav det.
Men det finns faktiskt en form utav misshandel som är god,
som är för att den andre personen ska vinna något utav det.

Mirakeltjejens inledande tes går alltså att koka ned till:

  • Helvetet finns
  • Helvetet är en hemsk plats av evig plåga, tortyr och straff
  • Alla som inte bekänner sig till Jesus Kristus kommer att skickas till Helvetet
  • Som förälder vill man inte att ens barn ska hamna i helvetet
  • Alltså är varje medel, inklusive fysiskt våld, tillämpligt och okej för att hålla sina barn borta från ondskans väg.

Vad händer då om man plockar bort Helvetet, en plats vars existens är långt ifrån bevisad och som det inte finns några som helst rimliga eller förnuftiga skäl att hålla för sann förrän några evidens har framkommit? Jo, man slipper komma till den avskyvärda slutsatsen att det är okej att slå hjälplösa barn. Hade jag varit mer emotionell i min argumentation så hade jag här klippt in bilder på söta barn i olika åldrar, men jag hoppas att ni läsare förstår min poäng ändå. Jag är själv äldst av fem syskon, mina syskon är 18, 10, 7 och 2 år gamla. De är alla underbara, livfulla, roliga och jag älskar dem väldigt mycket. Mina föräldrar har alltid varit emot barnaga och det är jag väldigt, väldigt glad att de är. En uppväxt där man känner att sina föräldrar utnyttjar det fysiska och mentala övertag som de har i form av kroppsbyggnad och juridisk ställning för att tvinga dig att göra som de vill måste vara en hemsk uppväxt.

Om någon, någonsin, slog något av mina syskon för att skydda dem från ett hypotetiskt, obevisat och osannolikt grymt ställe för att tillåtas av en älskande gud så skulle jag med största sannolikhet bli vansinnig. Jag är inte en människa som tar till våld i första taget, men om någon vuxen skulle slå något av mina syskon, eller något annat barn för den delen, så tror jag att den personen mycket väl skulle kunna få mig att ingripa med våld om så krävs för att lösa situationen.

Det är helt otänkbart för mig att slå ett barn, och det skrämmer mig oerhört att det inte är lika självklart för alla människor på denna planet, än mindre alla i vårt moderna Sverige.

Visste du förresten att ett totalförbud mot barnaga (i hemmet, i skolan, som juridisk bestraffning och inom alternativvård) bara är lagstadgat i 33 av världens länder och att Sverige var det första landet som förbjöd det helt (källa)? Detta är något som vi borde vara stolta över och vi borde arbeta för att alla länder ska följa vårt och de 32 andra ländernas exempel omedelbart. Barnaga är inte något som vi borde försöka återinföra med hänvisning till en 2000 år gammal skrift med seriösa trovärdighetsproblem.

För vad säger Bibeln om aga? Några citat gällande just barnaga (utvalda från Mirakeltjejens inlägg, alla citat är ursprungligen från Svenska Folkbibeln):

Ord 23:13  Låt inte pojken vara utan fostran, slår du honom med riset skall han inte dö. 
Ord 23:14  När du slår honom med riset räddar du hans själ från dödsriket.

Heb 12:11  För stunden tycks ingen tuktan vara till glädje utan till sorg, men för dem som fostrats genom tuktan ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt.

Ord 13:24  Den som spar på riset hatar sin son, den som älskar honom fostrar honom i tid.

Mirakeltjejen är även polisanmäld av Jakob som driver sajten Ateistbibeln.se (se hans tweet från tidigare idag), där han samlar bibelcitat som på olika sätt kan uppfattas som tokiga, absurda eller rent utav hemska. Polisanmälningen gäller uppvigling till brott (barnmisshandel) och jag är inte på något sätt någon juridisk expert, men jag hoppas att det som Mirakeltjejen har gjort är straffbart. Om en enda förälder har motiverats att följa sin kristna tro och slå sitt barn till följd av Mirakeltjejens inlägg så har Mirakeltjejen ett väldigt tungt ansvar vilandes på sina axlar. Den aktuella lagen, än en gång framletad av Ateistbibelns upphovsman, går att finna här: https://lagen.nu/1962:700#K16P5 och lyder bl.a.:

Den som muntligen inför menighet eller folksamling, i skrift som sprides eller utlämnas för spridning eller i annat meddelande till allmänheten uppmanar eller eljest söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet, dömes för uppvigling till böter eller fängelse i högst sex månader. (Brottsbalken 16 kap. 5§ 1 st, egen betoning med blått)

Avslutning:

Det är aldrig okej att slå ett barn som i praktiken saknar möjlighet att försvara sig, ofta inte kan fly någonstans, som troligen ser upp till dig som förälder och som dessutom troligtvis kommer att följa ditt exempel när hen själv är stor nog att slåss. Att hänvisa till en 2000 år gammal religiös skrift gör inte saken bättre. Den fysiska misshandeln får därmed också kraftiga undertoner av psykisk misshandel, med hot om evig tortyr och plåga om barnet inte gör som du säger.

(Jag återupprepar för säkerhets skull andemeningen i min disclaimer: Jag vet att inte alla kristna slår sina barn. Detta inlägg är till för att peka på vilka dumheter som man kan motivera med hjälp av religiösa övertygelser och skrifter. Jag har inget problem med kristna människor, bara vissa av de åsikter som några kristna härleder från sina trosuppfattningar.)

Explore posts in the same categories: Debatt, Politik, Religion

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

4 kommentarer på “Vad kan kristen tro göra med människors tänkande? Del 1: Mirakeltjejen och barnaga”


  1. […] Stora och små frågor ur en läkarstudents perspektiv « Vad kan kristen tro göra med människors tänkande? Del 1: Mirakeltjejen och barnaga […]


  2. […] Läs gärna del 1 om hur Bibeln kan användas för att motivera barnaga genom att klicka här och del 2 om en kränkt Pat Robertson som jämför förföljelse av kristna i USA med […]

  3. Petra Says:

    Men du kränker kristna.Om ett barn är olydigt måste man tillrättavisa det.Naturligtvis inte slå,mycket av bibeln är liknelser.däremot ska barnen lyda sina föräldrar,problemet är att barn är tidigt upproriska och otacksamma,samma är ju att kvinnan ska underordna sig sin man,men nu för tiden ska ju kvinnan jobba flera timmar på dygnet,göra karriär,förverkliga sig själv..


  4. Om jag kränker kristna genom att säga att det som står i deras ”heliga bok” om att slå barn är fel så kränker jag dem mer än gärna. Du skriver ”naturligtvis inte slå”, men uppenbarligen är det inte lika självklart för andra att just dessa bibelställen ska läsas bildligt istället för bokstavligt. Jag skrev också flera gånger i inlägget att jag inte tror att alla kristna gör eller tycker så här, jag ville bara lyfta fram vad man kan motivera med hjälp av en kristen tro.

    Om du är bitter/upprörd/något annat för att kvinnor numera får förverkliga sig själva istället för att vara underordnade sina män så får du självklart vara det, jag tycker att det är en välkommen förändring i samhället 🙂


Lämna en kommentar