Vad kan kristen tro göra med människors tänkande? Del 2: Pat Robertson känner sig kränkt

(Detta är del 2 i min minibloggserie om exempel på vad kristen tro kan göra med ens tänkande. Läs gärna del 1 om hur Bibeln kan användas för att motivera barnaga genom att klicka här)

De senaste dagarna har det känts som att oerhört korkade saker har kommit från kristna människors munnar (eller bloggande fingrar) och jag känner ett avreageringsbehov. Genom att läsa detta och kommande inlägg i serien så accepterar du att jag är upprörd och har rätt att säga vad jag tycker. Capisce?

Först och främst, en stor fet disclaimer: Jag vet att inte alla kristna människor beter sig eller tänker så som jag snart kommer att beskriva. Många av mina bästa vänner tror på den kristna guden. Detta inlägg är till för att illustrera vad kristen tro kan göra med mänskligt tänkande, inte vad den men 100% säkerhet gör med alla.

Detta är det andra inlägget i min serie om vad kristen tro kan göra med mänskligt tänkande. Citatet som det här inlägget handlar om har snart 20 år på nacken, men det kom till min uppmärksamhet först i morse med den här bilden på facebooksidan Sveriges Ateister:

179592_395382313876071_338850104_n

Citatet (för den som inte vill läsa vit text på mörk bakgrund):

Just like what Nazi Germany did to the Jews, so liberal America is now doing to the evangelical Christians. It’s no different. It is the same thing. It is happening all over again. It is the Democratic Congress, the liberal-based media and the homosexuals who want to destroy the Christians. Wholesale abuse and discrimination and the worst bigotry directed toward any group in America today. More terrible than anything suffered by any minority in history.

Jag har försökt i säkert en halvtimme att hitta en länk till originalartikeln, men eftersom citatet kommer från 1993 så har jag inte lyckats hitta artikeln i sin helhet. Det är dock en intervju som gjordes utav journalisten Molly Ivins för tidningen Fort Worth Star-Telegram, och till och med den konservativt kristna Wikipediakopian Conservapedia har med citatet på deras sida om Pat Robertson, så jag dömer det som högst sannolikt att han faktiskt har sagt detta.

Men vad är det då egentligen som Robertson säger? Han menar, på fullaste allvar, att de evangeliskt kristna i början av 1990-talet i USA förföljs till lika stor grad som judarna i Nazityskland. Och det är inte bara en dålig, ogenomtänkt mening som han yttrar. Han upprepar flera gånger att det är precis samma sak som sker nu som Hitler utsatte judarna för (”It’s no different. It is the same thing. It is happening all over again.”). Han avslutar dock ännu starkare än han inledde detta påstående. Förföljelsen av de evangeliskt kristna är, enligt honom, hemskare än någonting som någon minoritet någonsin har upplevt i världshistorien!

Var han verkligen seriös när han sa detta? Hur många kristna amerikaner har mördats för sin tro av homosexuella, mediapersonligheter eller av demokratiska kongressledamöter? Jag kan inte säga att jag är någon expert på USA:s politiska klimat i början av 1990-talet, men jag har svårt att se hur någon människa kan sakna förmågan att se andra människors lidande så till den grad som Robertson ger uttryck för i citatet. Jag har väldigt svårt att tro att någon av hans meningsmotståndare vill se honom jagad och brutalt dödad. Jag tror att de allra flesta, precis som mig, avskyr hans åsikter mer än honom själv. Yttrandefrihet går åt bägge vägarna, han får säga vad han vill och vi får svara med att säga precis hur idiotiskt och felaktigt vi tycker att hans uttalande är. Jag önskar inte ens Robertson en medioker mansförkylning, än mindre förföljelse och avrättning. Trots detta så är det vad han tror att hans meningsmotståndare utsätter honom och andra kristna för. Att jämföra sin situation med judarna i Tyskland under naziststyret är att sätta på sig en väldigt stor offerkofta, och jag tror inte att någon håller med honom om att den passar honom särskilt bra.

Det verkar minst sagt vara något speciellt med fanatiska övertygelser om att man tror på den rätta guden och att man därför borde få styra världen precis som man vill ha den. (Innan någon läsare blir sur på mig, jag menar absolut inte att gudstro måste göra att man beter sig som Robertson. Jag menar bara att det verkar krävas gudstro eller liknande för att kunna vända sig ifrån verkligheten så starkt som Robertson gjorde.). Nä, usch. Nu har jag gett det här citatet alldeles nog av min tid!

P.S. Som lite bakgrund, för den som är intresserad, så har jag gjort en minitidslinje över Robertsons liv fram till citatet. Wikipedia har, som vanligt en lång och utförlig artikel för den som vill veta allt (länk), men här följer som sagt min minibiografi i punktform:

  • 1930: Föddes
  • 1960: Startade TV-kanalen Christian Broadcasting Network (CBN) som nu finns i 180 länder och på 71 språk.
  • 1966: Robertsons mediaimperiums flaggskeppsprogram, The 700 club, hade premiär. Programmet sänds fortfarande varje veckodag och ses av nästan 1 miljon amerikaner.
  • 1976: Förutspådde Jordens undergång år 1982 (verkar ju ha gått så där…)
  • 1986: Bestämde sig för att ställa upp i republikanernas primärval inför 1988 års presidentval i USA. Drev en starkt kristen, konservativ agenda. Förlorade till bl.a. George Bush (Sr.).
  • 1991: Gav ut boken The New World Order där han ger uttryck för en rad antisemitiska och konspirationsteoretiska tankar och idéer. Boken verkar (enligt vad jag har förstått) vara ett standardverk i konspirationsteorin kring ”New World Order” där en hemlig grupp ska styra över världen med hemska planer i sikte.
  • 1993: Sade ovanstående citat angående förföljelsen på kristna från liberala media och homosexuella i en intervju med Molly Ivins.
  • Och mycket, mycket mer (läs som sagt på Wikipedia för en mer utförlig biografi).
Explore posts in the same categories: Politik, Religion

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Vad kan kristen tro göra med människors tänkande? Del 2: Pat Robertson känner sig kränkt”


  1. […] Stora och små frågor ur en kognitionsvetenskapsstudents perspektiv « Vad kan kristen tro göra med människors tänkande? Del 2: Pat Robertson känner sig kränkt […]


Lämna en kommentar