Vad har jag lärt mig? (Se förra inlägget)

Så, efter att ha gått ut och försökt se Merkurius gå upp precis före Solen, vad har jag lärt mig för någonting?

  1. En college-overall och ett par crocs-stövlar utan sockar i är för lite kläder för att vara ute tidigt en höstmorgon.
  2. Kolla och dubbelkolla ALLTID upp att din stjärnkarteapp till din iPhone har en korrekt uppfattning om var på jordklotet du är (Umeå och Göteborg ligger längre ifrån varandra än man tror…).
  3. Det är spännande att vänta in en planets uppgång bakom horisonten, även om det tar en väldigt lång tid.
  4. Det är roligt att känna sig lite nördig (de få som cyklade eller körde bil förbi mig kollade väldigt konstigt på mig!)
  5. Även om det inte alltid blir som man har tänkt sig så får man se till att njuta av stunden ändå! Att vara ensam ute på gatorna innan alla ens har vaknat är en härlig känsla, sen hade jag tur och fick se både Mars lägga sig i en nästan perfekt linje med ”huvudena” på stjärnbilden Tvillingarna, och lyckades fota Jupiter (och lite förbiflygande damm…) i samma bild som Månen med min iPhone🙂
Explore posts in the same categories: Astronomi

Kommentera

