Varför finns den här bloggen?

Den här bloggen finns till för att jag har något som jag vill dela med mig av. Sedan ett antal år tillbaka har jag insett att jag gör och vill göra så gott jag kan för att tillämpa något som kallas vetenskaplig skepticism i mitt vardagliga liv. När många hör ordet ”skepticism” eller ”skeptiker” börjar de troligtvis att tänka på medelåldersplus gubbar med skägg, kanske med glasögon, möjligen har de alla håret uppsatt i en ful, lång hästsvans, men viktigast av allt så är de cyniska, trångsynta, avfärdande och allmänt elaka. En av sakerna som jag vill visa med den här bloggen är att det inte behöver vara så. För tillfället uppfyller jag bara en av de ovan nämnda punkterna, och det är mer för att jag inte har orkat plocka fram rakapparaten än för att det hör till min ”skeptiska image”. Jag vill visa att skepticism kan vara och är så mycket mer än vad den stora allmänheten tror att det är. (Man kan till och med vara en skeptisk flodhäst!)

Jag själv kom i kontakt med skepticism genom en podcast, The Skeptics’ Guide to the Universe, som jag mest laddade hem för att namnet var en parafras av min då- och nuvarande favoritbok, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy. Vad jag fick lyssna till var ett gäng normala människor som pratade om aktuella händelser, utifrån ett perspektiv som jag alltid hade haft men aldrig satt ord på själv. När någon försäljare hävdar att ett armband med inbyggda magneter ska förbättra blodcirkulationen så vill man undersöka påståendet närmare, istället för att lägga hundratals kronor på den här nya revolutionerande upptäckten. Istället för att rusa till närmaste hälsoaffär för att köpa produkten, så gör man lite research och kollar hur troligt det är att påståendet håller för verkligheten. Räknar man på ett typiskt sådant magnetarmbands magnetfält och avstånd till närmaste blodkärl kommer man fram till att atomer och molekyler i blodet påverkas en ohygglig mängd mer av värmen som genereras i kroppen, än av magnetarmbandet (intresserad av de exakta beräkningarna? Scrolla genom den här artikeln med källhänvisningar och tyvärr lite jobbigt typsnitt…).

Ett nöje som dock är mycket mer tillfredställande än att genomskåda sådana påståenden är att man dessutom kan tillåta sig att njuta av världen, precis som den är. När jag kollar upp mot stjärnhimlen en mörk natt så kan jag stå och förundras över de, för mig, främmande världar som finns där ute. Vad allt för få vet är att man faktiskt kan se fem av de sju andra planeterna i vårt solsystem, utan att ens använda kikare! Med lite övning lär man sig till och med att skilja dem åt (hur gör man?). Om jag är i en främmande stad och jag får syn på stjärnor och planeter så känner jag mig genast mer hemma, jag är ju ändå kvar på våran egen Tellus!😉 Även om detta inte är strängt kopplat till vetenskaplig skepticism, så är astronomi ett vanligt intresse hos de som identifierar sig som skeptiker. Kanske kan det vara så att vi alla gärna känner att vi är i ett sammanhang, vare sig det är religiöst, övernaturligt eller världsligt?

Namnet på bloggen kommer (som du kanske har gissat?) från att inläggen i regel kommer att bestå av en vem?/vad?/hur?/varför?-fråga, som sedan diskuteras i inlägget och förhoppningsvis även i kommentarsfälten! Känn er välkomna att kommentera, gärna om ni håller med, men nästan ännu hellre om ni vill förmedla en annan ståndpunkt🙂

Explore posts in the same categories: Allmänt

One Comment på “Varför finns den här bloggen?”

  1. Peter Says:

    Gilla!


Kommentera

